עסקיםצפה בהכל

הקהילה החרדית – שילוב נכון בשוק העבודה ובקהילה הכללית

שילוב נכון של הקהילה החרדית בשוק העובדה ובחרה החילונית - מעורבת בארץ יכול לתרום לכולם. בואו להבין מה היתרונות ואיך לעשות את זה נכון

שילוב הקהילה החרדית בתעשייה הכללית

בין הנושאים החברתיים – כלכליים שזכו להצלחה מנגד לכל הצפיות היו שילוב הקהילה החרדית בתחומי התעשייה הכללים. בשנת 2017 שיעור התעסוקה בקרב הגברים מהקהילה החרדית עמד על 42.5% ואילו בשנת 2020 כבר ניקרה צמיחה וכ51% מקרב החרדים שולבו במסגרות תעסוקה. גם בקרב הנשים הייתה צמיחה מרשימה, בשנת 2017 שיעור התעסוקה ברקב הנשים החרדיות עמד על 61.5% ובשנת 2020 הוא עלה ל73%.

הפערים המרשימים הם תוצאה של הקצאות משאבים רבים לתוכניות ומסגרות שונות שמטרתן לשלב את חברי הקהילה החרדית בתעשייה הארצית. אומנם הנתונים עדיין נמוכים בהשוואה לקהילה החילונית אבל עדיין אפשר לראות צמיחה והתקדמות חיובית כתוצאה מפרויקטים אלו. 

התוכניות והפעילות השונות לעידוד השילוב

בשנים האחרונות נערכו בארץ עשרות מחקרים על ההשפעות של חוסר השילוב של הקהילה החרדית בשוק הפתוח ולפי תוצאות המחקרים יש ממוצע של כארבע מיליארד שקלים בשנה. כרגע רוב ההתמקדות היא בשבירת חסמים, הנגשה של מקומות עבודה והענקת תמריצים. חשוב לזכור כי ביחד עם הרצון המדיני לשלב את הקהילה החרדית בשוק העבודה, צריך גם להיות רצון מצד הקהילה להשתלב.

יש אמצעי הנגשה והתאמה שיכול לקחת מעט זמן למקומות העבודה ללמוד ולהתרגל עליהם ובדיוק כמו שמצופה מהמעסיק לשמור על חדר אוכל כשר עבור עובדיו שומרי הכשרות כך גם מצופה מחברי הקהילה שמבקשים להשתלב בשוק הכלל ארצי לקבל את העובדה כי שאר העובדים באים מאמונות ומדעות שונות ובשביל להגיע לשילוב אמתי, מכבד ונכון יש לכבד את כולם ולהבין כי יש גבול לרמת ההתאמה שניתן לדרוש מכלל העובדים. כמו כן, יש עבודה רבה על עידוד צעירים מהקהילה החרדית להתגייס לצה"ל.

חשיבות הגיוס לצה"ל של הקהילה החרדית

בנוסף לחשיבות של לשרת את המדינה, לצמוח כאנשים ולהתבגר, יש יתרון משמעותי בשילוב צעירים חרדיים בצה"ל כדי לפתוח עבורם אפשרויות נוספות לתעסוקה בעתיד. בזמן השירות ילמדו הצעירים מיומנויות וירכשו כלים על איך להשתלב ולהסתדר גם עם הקהילה החילונית והמעורבת בארץ. בנוסף למיומנויות השילוב החשובות השירות בצה"ל יפתח עבורם דלתות רבות בעתיד שכן כלל האוכלוסייה בארץ תקבל אותם בזרועות פתוחות יותר לשילוב מקצועי (בתחומים רבים נדרש שירות צבאי גם מול האוכלוסייה החילונית), בנוסף הם יהיו זכאים לכל הזכויות וההטבות שמגיעות לכל החייליים המשוחררים. 

כמו שציינו, בשביל להגיע לשווין ושילוב אמתי יש להבין ולכבד את האמונות והערכים השונים של כלל האוכלוסייה בישראל, שירות צבאי מלא יעזור לכל מי שמבקש להשתלב להצטייר באור חיובי יותר וגמיש יותר על מול המעסיק הפוטנציאלי. 

חסמים חברתיים ופער במקצועות ליבה

בגלל הפער הקיים ברמת השליטה במקצועות הליבה כמו מתמטיקה ואנגלית שפחות מלומדים בבתי הספר בקהילה החרדית, יהיה צורך להשלים את מקצועות אלו כדי להשתלב ברוב תחומי התעסוקה המבוקשים. כיוון שמדובר בכלים חיוניים להצלחה במקצועות רבים שבאוכלוסייה החילונית נלמדים כבררת מחדל יהיה צורך בהשלמה וצמצום הפער כדי לעמוד בדרישות החברות השונות.

כמעט ואי אפשר להתעלם מהעבודה שבמקרים רבים למבקשי תעסוקה מהקהילה החרדית יהיה קושי להתקבל למקומות עבודה לא דווקא בגלל חוסר כישורים או חוסר יכולות, אלא בגלל חשש של הקהילה החילונית לשילוב ולדרישות שיבואו בעקבות זאת.

סיכום

כדי להצליח במשימה של שילוב נכון ושוויון תעסוקתי יהיה צורך בנכונות של הממשלה, הארגונים הפועלים, החברה החרדית והחברה החילונית המעורבת להירתם ביחד להגשמת המטרה. כל האוכלוסייה בארץ בין עם חילונית, חרדית או מעורבת יצטרכו מעט להתגמש וללמוד להכיר את שאר אזרחי המדינה כדי שנוכל כולנו לחיות בהרמוניה.

אהבתם את המאמר? בטח תאהבו גם – 

עוגת בננה פרווה – 3 מתכונים לעוגות בננה מדהימות

המלצות ל6 סרטים לילדים עם רעיונות ליצירות בהשראת הסרטים

מאמרים קשורים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button