חשוב לדעתצפה בהכל

סוכר קשה או סוכר קל, מה ההבדל

אויב מסוכן או חבר יקר? הסוכר, האם הוא טוב או האם הוא רע ? מזה סוכר בכלל? אילו סוגי סוכרים קיימים והיכן נמצא כל סוג

סוכר הוא מקור אנרגיה חשוב עבור הגוף שלנו ולו תרומות רבות, אנו צורכים אותו בצורות שונות מידי יום כחלק מהתזונה שלנו. הוא חיוני וחשוב לגופינו משום שמחסור בסוכר או עודף יכול לגרום לבעיות בריאותיות קשות. כלומר חשוב לשמור על איזון ברמת הסוכרים בדם על מנת להישאר בריאים, וכל הגזמה בצריכתו יכולה לסכן את הבריאות מצד אחד ולגרום לתופעות בלתי הפיכות מצד שני. מחסור הסוכר לעומת זאת יכול לעולל לגופנו נזקים דומים ובלתי הפיכים כמו פגיעה בתאי המוח למשל.

אז הוא מקור אנרגיה חיוני וטוב לגופינו התורם רבות לתפקודים שונים בגוף. הוא מהווה חלק בלתי נפרד לא רק כמקור לאנרגיה אלא גם תורם רבות לפקוד המוח ואפילו מרכיב את המולקולות של הדי אן אי! למעשה כמעט לכל מאכל יש את סוג הסוכרים שלו, ומה הכוונה צורות? הכוונה למבנה שונה. הגוף שלנו צריך לפרק רב סוכרים למולקולות יחידיות שלה ורק אז להפיק אנרגיה, למשל כאשר אנו צורכים את החד סוכרים לגוף קל והוא ישר מפיק אותה, בניגוד לרב סוכרים שהגוף שלנו יצטרך לעבוד קשה ל יותר כדי להפיק מהם את האנרגיה.

הוא קיים גם בחלב, ובחלב שמו הוא לקטוז, הסוכר של הפירות שמו הוא פרוקטוז, בתירס יש את הסוג ששמו עמילן. כל אלו הם למעשה שמות שונים לצורות של חד סוכרים .החד סוכר הם יחידיות סוכר שקל מאוד לגוף שלנו לעבד, הם למעשה סוג של תאי אנרגיה קטנים שהגוף בקלות מפרק על מנת לקבל אנרגיה ישירה שגם נעלמת או "נשרפת" מהר.

אולם ישנם כמה סוגי סוכרים לא רק חד סוכר אלא שיש גם רב סוכר, והוא נמצא בפחמימות מורכבות. רב סוכרים אלו הם למעשה כמעין שרשראות ארוכות מורכבות מיחידות סוכרים והגוף שלנו עובד קשה על מנת לפרק אותם ליחידות ולהפיק אנרגיה. כאשר הגוף לא ממש מצליח לפרק את הרב סוכר הזה אז במצב כזה הוא נאגר בגוף או הופך לשומן. וזו בדיוק הסיבה בגללה מומלץ מאוד מראש להפחית בכמות הפחמימות ולהחליף אותם במגוון עשיר של ירק ופרי.

כאשר אנו אוכלים ירקות ופירות שמתוקים לטעמינו זה מסמל על כך שיש בהם הרבה סוכר! אבל הדבר הזה לא ממש מדויק אולי זה מה שאנו הורגלנו לשמועה אבל זה לא בדיוק נכון למעשה, מתיקות הפרי לא בדיוק או לא רק נמדדת בכמות הסוכרים שבה אלא גם בכמות החומצות (הטובות) שבה, כמו למשל חומצה מאלית או חומצה אסקורבית (שהיא ויטמין C) יוצא, שלפעמים הפרי נראה לנו פחות מתוק משום שיש בו יותר חומצות או הפוך יותר מתוק כי יש בו פחות חומצות. על כל פנים מקור לסוכרים הטבעיים הוא הפירות והירקות. בפירות הוא יקרא בשם פרוקטוז לצד הגלוקוז וזהו חד סוכר פשוט וקל לפירוק בתוך הגוף.כל אלו הסוכרים יסודיים וחשובים שמצויים בדמינו תמיד. למעשה גוף האדם כלל לא מסוגל לתפקד בלי, והוא משמר כל הזמן את הרמה התקינה והאידיאלית לה הגוף זקוק. הרמה הזו חיונית ותקינה לבריאותנו ואפילו קריטית לתפקוד התקין של גופינו, לא במקרה כאשר עושים בדיקות דם בודקים את רמת הסוכר בדם, או לפעמים שאנו חשים ברע ומקבלים סחרחורת אז אנו יודעים שנפל לנו הסוכר, והכוונה לסוכרים בדם. ונפילות כאלו מסוכנות מאוד למשל עבור אנשים שהם חולי סכרת. המזונות העשירים בפרוקטוז או  סוכרי פירות הם :דבש – מכיל כ-40% פרוקטוז. פירות עץ ענבים מלון ירקות שורש ובצלים.

בכל פרי יש כ 2-3 כפות סוכרים קלים אבל לא רק זה, יש בו עוד מגוון תרכובות וחומרי תזונה חשובים אחרים. סוכר מעובד למשל הוא הסוכר הסוכר לבן או חום או כל אחד אחר שהופק ומוצה באופן מכני או כימי שמוסף כמעט לכל מזון מתועש שנמכר בקופסאות שימורים.

אהבתם? תקראו גם

טיפול רגשי לילדים – איך תדעו לבחור את הטיפול נכון עבור ילדכם

מסעדות כשרות -מסעדת ביסטרו בר כשר בחיפה

מאמרים קשורים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button