חשוב לדעתצפה בהכל

הסבר פשוט על כשרות! – דברים שלא ידעתם

תתפלאו אבל יש פרטים בכשרות שלא ידעתם ואם חשבתם שאתם יודעים הכל אז תחשבו שוב!

תתפלאו אבל יש דברים בענייני הכשרות שלא ידעתם, ואם נתבונן נכון נראה שכללי הכשרות מסתדרים עם ההגיון ומשפרים את חיינו. ביהדות המונח כשרות מתייחס למערכת כללים הקובעת מהם סוגי המזון המותרים לנו לאכילה ואלו אסורים לנו כיהודים, בנוסף חוקי הכשרות מחלקים את בעלי החיים לקבוצות הכשרות ומפרידה מאכלים.

שמירת כשרות היא אחת מאבני היסוד שניתנו לעם היהודי בהר סיני, ישנם כללים ופרטים רבים, תתפלאו לשמוע שספרים שלמים נכתבו  רק על נושא הכשרות כי הוא כולל בתוכו ניואנסים רבים מאוד, אפילו אדם שהיה דתי כל חיו צריך ללמוד את כל פרטי ודקדוקי הכשרות. ספרי הכשרות המדהימים בדיוקם קיימים הודות לתלמידי החכמים, שעמלו רבות בכדי שיהיה לנו ברור כיצד להתנהל. פסיקותיהם מתבססות על כללי היסוד של הכשרות, והודות לעמלם ניתן להסיר מעלינו את כל הספקות. 

מכלל המצוות שבתורה כלומר מתוך 613 המצוות, כ-30 מהן עוסקות בהוראות עבור הכנת וצריכת אוכל כשר, ומלמדות אותנו איך בדיוק שומרים על הכשרות. למשל לגבי שחיטה, ישנם חוקי שחיטה ברורים אבל כתוב שצריך לשחוט בשר "כאשר ציוויתיך" אבל מזה אומר? ובכן, קודם כל חשוב שהשוחט יהיה מוסמך כמומחה בדיני שחיטה וזאת לאחר שלמד רבות את הנושא ובקיא בכל כללי הכשרות והשחיטה, ואם זה לא מספיק, על השוחט להיות  בנוסף גם אדם ירא שמיים. לפני שניגשים לענייני השחיטה, לא מספיק רק שהחיה תיהיה כשרה, אלא ישנם סטנדרטים בהם היא צריכה לעמוד, אחרת היא תחשב לנבלה ותיפסל. ישנה דרך מפורטת וייחודית לבצע את השחיטה הכוללת בתוכה פרטים רבים, במידה ותנאי אחד לא מתקיים הבשר נאסר.  השחיטה מבוצעת כך שחותכים את קנה הנשימה והוושט בתנופה אחת באמצעות סכין חלקה וחדה לחלוטין בדרך זו לא נגרם כל סבל לחיה והיא אינה מרגישה בכאב.

עכשיו נדבר על הדג, בדגים העסק הוא הרבה יותר פשוט מכיוון שאין שחיטה בדגים, רובנו יודעים שלא כל יצורי הים מותרים למאכל כפי שנאמר בתורה, קיימים שני סוגי טהרה בדגים: "את זה תאכלו מכל אשר במים: כל אשר לו סנפיר וקשקשת במים בימים ובנחלים אותם תאכלו" (ויקרא יא ט) וחז"ל כבר לימדו אותנו כלל חשוב "כל שיש לו קשקשת, יש לו סנפיר" (משנה, נדה פרק ו משנה ט). זאת אומרת שאם יש בידכם רק חתיכה מהדג ואתם רואים שיש לו קשקשים, וודאי שיש לו גם סנפיר והוא מותר באכילה, מכן נקבל גם ראיה שמי שכתב את התורה הוא אינו אדם בשר ודם, שכן הוא מכיר את כל יצורי האוקיינוס ומתחייב לכלל זה. 

כאשר ההלכה מפרטת את חוקי הכשרות היא מלמדת שדבר המופק מחיה לא כשרה גם הוא אינו כשר, למשל כמו חלב סוס, הדבורה גם היא לא כשרה אבל הדבר אכן כשר! ולכן עולה השאלה המתבקשת:

כיצד ניתן לייצר דבש כשר מהדבורה שאיננה כשרה?

והתשובה: למעשה הדבש לא באמת מיוצר מן הגוף של הדבורה אלא שהדבורים משמשות רק כבלדריות של הדבש, מהפרח אל הכוורת. הדבורים לוקחות את צוף הפרחים בפיהן ורק מאכסנות אותו שם לזמן מה עד שרמות הסוכר שלהן מגיעות ל -80 אחוז, אחרי כן הן פולטות אותו בחלת הדבש. חשוב לציין שדבש הדבורים הוא אכן מייצג תופעת כשרות ייחודית!

נשמה כשרה שומרת על כשרות

יש ביטוי שאומר "אתה זה מה שאתה אוכל", ואכן תאי גוף האדם נבנים מאותם חומרים תזונתיים שהאדם מכניס לגופו.

יש פסוק שאומר: "אַל-תְּשַׁקְּצוּ, אֶת-נַפְשֹׁתֵיכֶם, בְּכָל-הַשֶּׁרֶץ הַשֹּׁרֵץ, וְלֹא תִטַּמְּאוּ בָּהֶם, וְנִטְמֵתֶם בָּם" (ויקרא יא,מג), דרשו חז"ל: "אל תקרא ונטמאתם בם אלא ונטמטם בם" (יומא, לט) כלומר אדם שיכניס לגופו אוכל לא כשר, הדבר יטמטם את נשמתו. לא הכוונה שהוא יהפוך למטומטם ויתקשה ללמוד ולהבין מידע, הרי עיננו הרואות שגויי העולם אוכלים שרצים וטרפות ויש ועדיין יש בהם רבה פרופסורים גדולים, שופטים, אנשי מדע ורפואה וכו'.. אז מה הכוונה בעצם? מסביר הרמח"ל בספרו מסילת ישרים: "העבירה מטמטמת לבו של אדם, כי מסלקת ממנו הדעה האמיתית ורוח השכל שהקב"ה נותן לחסידיו, כמו שאמר הכתוב: "כי ה' יתן חכמה"(משלי ב, ו), והנה הוא נשאר חומרי, משוקע בגסות העולם הזה. והמאכלות האסורות יתרות בזה על כל האיסורים, כיון שהם נכנסים בגופו של האדם ממש ונעשים בשר מבשרו. והנה מי שיש לו מוח בקדקדו, יחשוב איסורי המאכל כמאכלים הארסיים (המורעלים) או כמאכל שנתערב בו איזה דבר ארסי. כי הנה אם דבר זה יארע, היקל אדם על עצמו לאכול ממנו אם ישאר לו בו איזה בית מיחוש ואפילו חששא קטנה? ודאי שלא יקל".

אז מה צריך בשביל מטבח כשר?

בשביל להנות ממטבח כשר צריך לדעת עיקרון מנחה כללי, ואני אגלה לכם אותו עכשיו! ולא, לא חייבים 2 כיורים (למרות שזה יותר נח, אין מה להגיד). אז הכלל הוא כזה: תמיד כשאוכל חם בא במגע עם אוכל אחר או כלי אחר הם יספגו את אותו המאכל, זה גם יכול לקרות במצבים של אוכל קר לדוגמה אוכל חריף או מתובלן, למשל סכין שחתכו איתה בצל ואז בשר, תהפוך לבשרית. חשוב וכדאי להקפיד על מטבח כשר כדי שהאוכל שאנו מכניסים לגופנו יהיה כשר באמת, ישנן דרכים להכשיר כלים מסויימים וכלים אחרים לא ניתן להכשיר, זהו נושא רחב ולא ניתן להרחיב בכתבה אחת, המעוניין יעמיק בנושא ובעזרת השם תהיה לו הצלחה רבה!

מאמרים קשורים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button